Od začátku dubna, začne platit nový zákon o povinném ručení. Ten přináší mimo jiné i zvýšení minimálních limitů pro pojištění (nově minimálně 50/50). Nebo i novou povinnost sjednat si povinné ručení i pro některé elektrokoloběžky a další vozítka.
Změna zákona o povinném ručení se ale netýká elektrokol. Pro ně zůstávají platit stejné podmínky jako doposud.
Pro elektrokolo zatím není potřeba povinné ručení. Je ale důrazně doporučováno, mít sjednané pojištění odpovědnosti (tj. mít pojistku „na blbost“).
V některých okolních zemích (například Německo nebo Rakousko), je ale nutné mít povinné ručení už nyní. V ČR začnou nabízet povinné ručení i pro elektrokala některé pojišťovny. Bude to ale čistě dobrovolné.
Jak je to s povinným ručením u elektro koloběžek?
Nový zákon o povinném ručení, přináší i novou definici toho co je to vozidlo (které musí mít povinné ručení).
Podle nových podmínek, se sledují tyto parametry:
- Výkon motoru do 250 W
- Rychlost do 25 km/hod
- Hmotnost do 25 kg
Pokud bude překročen některý z těchto parametrů, pak je u elektrokoloběžky nově nutné mít povinné ručení (u hmotnosti nad 25 kg, ale rychlosti do 14 km/hod to neplatí).
Ohledně elektrokoloběžek ale panuje poměrně mnoho nejasností. Co je vlastně legální a co ne. Jasno v tom nemá ani policie, ani pojišťovny, a 100% přesnou odpověď vám neposkytne ani výrobce nebo prodejce.
Nejvýhodnější povinné ručení 2024 – nejlevnější nabídka, online srovnání
Pokud hledáte nejlevnější nabídku povinného ručení pro auto nebo i jiné vozidlo, tak se můžete podívat na toto online srovnání nabídek od skoro všech pojišťoven v ČR:
Pojištění odpovědnosti za škodu (které se může hodit i na elektrokole), může být sjednáno jako součást pojištění majetku.
Jak je to s povinným ručením na elektro kola?
U elektro kol je situace o dost přehlednější. I zde jsou určité nejasnosti (například kola s výkonnějším motorem – může být motor až do 1000 W, pokud se jedná o dodatečně přidělaný motor, který nebyl součástí kola už během výroby).
Další spornou oblastí je odstranění omezení pro maximální rychlost. Ale do těchto sporných otázek, se nyní nebudeme pouštět.
Co platí pro elektrokola:
- Maximální rychlost s pomocí motoru = 25 km/hod (bez pomoci motoru je rychlost bez omezení, resp. musí být respektovány běžná dopravní omezení)
- Nesmí jezdit po silnicích pro motorová vozidla, po dálnici apod.
- Do 18 roků je povinná helma
- Není potřeba řidičské oprávnění
- Výkon motoru do 250 W (případně do 1000 W u dodatečně instalovaného motoru)
- Celkové napětí elektrického systému do 48 V
- Hmotnost kola není omezena (na rozdíl od koloběžek)
- V ČR zatím není (a nebude) nutné mít povinné ručení
Pojišťovny budou zavádět povinné ručení i pro elektrokola
V ČR zatím není nutné mít pojištění na elektro kolo. A nic na tom nezmění ani nový zákon o povinném ručení. Přesto ale pojišťovny uvažují o tom, že začnou nabízet dobrovolné povinné ručení i pro elektro kola.
Důvodem má být především to, že povinné ručení je povinné v některých okolních zemích (například v Německu nebo v Rakousku).
Takže když na kole vyrazíte na cyklo výlet přes hranice, měli byste si nejpozději na hranicích zajistit povinné ručení pro své elektro kolo (jinak za to hrozí dost vysoká pokuta).
V podobných případech je možné pořídit tzv. „hraniční pojištění“ – podobně jako když si na hranicích kupujete dočasnou dálniční známku. Má to ale řadu omezení. Pojištění je poměrně drahé, má omezenou časovou platnost, a nedá se vyřídit kdekoliv.
A to je jeden z důvodů, proč české pojišťovny zvažují, že do nabídky zařadí i povinné ručení pro elektrokola (+ pochopitelně v tom vidí nějaký ekonomický potenciál, jinak by to nedělaly).
Toto dobrovolné povinné ručení na elektro kolo, by platilo nejenom v zahraničí (pravděpodobně po celé Evropě), ale i v ČR. Povinné ručení by se vztahovalo na všechny škody, které případně elektro cyklista způsobí nejenom v ČR ale i kdekoliv v Evropě.
Jednou z pojišťoven, která již avizovala, že začne nabízet povinné ručení i pro elektrokola, je pojišťovna Slavia.
Jízda na elektrokole bez pojištění je riziko
V ČR ale toto povinné ručení nebude povinné. Kdo chce, ten si už nyní může pořídit pojištění odpovědnosti (pojistku na blbost), která pokrývá i tyto případy.
Počet nehod na elektrokole, v posledních letech poměrně dramaticky narůstá. A týkají se poměrně často i starších lidí, kde jsou pak následky nehod často i fatální.
Lidé nad 54 roků, způsobí 52% všech nehod na elektro kolech (nad 67 roků je to 20%). Velký podíl u nehod elektrokol představuje vysoká rychlost (o polovinu více případů, než u běžných kol).
Mezi důvody pro vysokou nehodovost, patří především podcenění toho, co elektro kolo dokáže. Je mnohem těžší než běžný bicykl. Má mnohem vyšší rychlost, a jinak reaguje.
Umožňuje také cyklistům, dostat se i do terénu, kam by se svou fyzickou kondicí běžně nedostali. Starší cyklisté také dosti často jezdí bez helmy. Ta je sice nad 18 roků nepovinná. Zvláště na elektrokole, je ale jízda bez helmy dosti vysoké riziko.